Test stanowił formę ćwiczenia sprawdzającego wiedzę i umiejętności uczniów biorących udział w konkursie polonistycznym, z klas IV- VI. Był przeprowadzony w ramach zajęć pozalekcyjnych. Test składa się z pytań zamnkniętych- wielokrotnego wyboru oraz pytań otwartych. I. Nauka o języku
1. wypowiedzenia dzielimy na:
a) pytające, przypuszczające, wykrzyknikowe
b) pytające, wykrzyknikowe, rozkazujące, oznajmujące
c) pytajne, rozkaźnikowe, wykrzykujące
d) żadne z wymienionych
2. Przytoczone zdanie: „Asia poszła do sklepu.” jest typem zdania:
a) wykrzyknikowym
b) oznajmującym, zwanym także orzekającym
c) pytającym
d) żadnym z wymienionych
3. Ze względu na ilość orzeczeń w zdaniu, zdania dzielimy na:
a) pojedyncze i złożone
b) rozwinięte i nierozwinięte
c) równoważniki zdania i zawiadomienia
d) wszystkie odpowiedzi są prawdziwe
4. Ze względu na to czy wypowiedzenie posiada orzeczenie, czy też nie, dzielimy je na:
a) pojedyncze, złożone
b) zdanie, równoważnik zdania, zawiadomienie
c) rozwinięte, nierozwinięte
d) wszystkie odpowiedzi są prawdziwe
5. Przytoczone zdanie: Niedaleko stawu rosły przepiękne kolorowe krokusy. jest typem zdania:
a) rozwiniętego, złożonego, oznajmującego
b) nierozwiniętego, pojedynczego, oznajmującego
c) rozwiniętego, pojedynczego, wykrzyknikowego
d) rozwiniętego, pojedynczego, oznajmującego
6. W przytoczonym zdaniu oddziel grupę podmiotu i grupę orzeczenia:
Niebieskooka Ela Bielecka pięknie ozdobiła swój ukochany pamiętnik.
7. Określ, który z wyrazów w związku jest nadrzędny (określony), a który podrzędny (określający):
ładna okładka
kobieta elegancka
szybko biegał
8. Części mowy odmienne to:
a) czasownik, przymiotnik, wykrzyknienie, liczebnik, przysłówek
b) czasownik, spójnik, partykuła, przymiotnik, przysłówek
c) rzeczownik, liczebnik, przysłówek, zaimek, przyimek
d) czasownik, rzeczownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik
9. Części mowy nieodmienne to:
a) przyimek, zaimek, partykuła, wykrzyknienie, przymiotnik
b) przyimek, partykuła, przysłówek, wykrzyknienie, spójnik
c) rzeczownik, przyimek, zaimek, przysłówek
d) zaimek, przyimek, liczebnik, spójnik, partykuła
10. Wyraz: zrobiono, to:
a) czasownik
b) forma nieosobowa czasownika
c) czasownik dokonany
d) wszystkie odpowiedzi są prawdziwe
11. Czasownik przeczytałbym ma następującą formę:
a) forma osobowa, os. 1., l. poj., czas przyszły, tryb przypuszczający, aspekt dokonany
b) forma osobowa, os 1,l.mn., nie ma czasu, tryb przypuszczający, asp. dokonany, r.męski
c) for.nieosobowa, os. 1.,l.poj., nie ma czasu, tryb przypuszczający, aspekt dokonany
d) forma osobowa, os.1,l.poj., nie ma czasu, tryb przypuszczający, a. dokonany, r. męski
12. Odmień przez przypadki wyraz przyjaciel w liczbie mnogiej:
. . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .
13. Wypisz oboczności samogłoskowe i spółgłoskowe z zad. 12.
14. Zaznacz temat i końcówkę w zad. 12.
15. Zaznacz grupę liczebników porządkowych:
a) pierwszy, siedem, setny
b) drugi, dziesiąty, sto
c) sześćdziesiąty piąty, setny, tysięczny
d) wymienione liczebniki należą do głównych
16. Zaznacz grupę wyrażeń przyimkowych:
a) do sklepu, nad stołem, siedem krzeseł
b) do, pod, znad, około, przed
c) się, sobie, cię, ciebie, moją
d) nad stołem, koło szkoły, pod krzesłem
17. Zaznacz grupę przyimków:
a) i, o, a, że, który, bo
b) przed, nisko, szybko, ponieważ
c) się, cię, mi, ja, ty
d) nad, spod, znad, przy, za
II. Fonetyka
1. Policz w poniższych wyrazach ilość sylab, głosek i liter:
Porządek- sylab . . . . . . . . głosek . . . . . . . .. liter . . . . . . . .
Szafeczka- sylab . . . . . . . głosek . . . . . . . . liter . . . . . . ..
Słoń – s . . . . . . .. gł . . . . . . . lit . . . . . . . . .
Poduszeczka- s . . . . . . . .. gł . . . . . . . . lit . . . . . . . . . . . .
2. Które z wymienionych głosek są grupami głosek: ustnych, nosowych, dźwięcznych, bezdźwięcznych?
a) k, a. s, g- są to głoski . . . . . . . . . . . . . ..
b) ę, ą, m, n- są to głoski . . . . . . . . . . . . . ..
c) c, k, t, f – są to głoski . . . . . . . . . . . . . ..
d) b, d, g, w –są to głoski . . . . . . . . . . . .
3. Które z wymienionych grup są głoskami: twardymi, miękkimi, zmiękczonymi?
a) s, c, z, n- są to głoski . . . . . . . . . . . . .
b) ś, ć, ż, ń – są to głoski . . . . . . . . . . ..
c) si, ci, zi, ni – są to głoski . . . . . . . . . . . .
III. Rodzaje i gatunki literackie
1. Wymień rodzaje literackie i po trzy przykłady gatunków literackich w każdym rodzaju:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Cechy gatunkowe baśni to:
a) czas i miejsce akcji określone, utwór narracyjny, brak narratora, występowanie bohaterów fantastycznych wraz z realistycznymi
b) utwór pisany prozą, obecność narratora, czas i miejsce akcji nieokreślone, występowanie bohaterów fantastycznych wraz z realistycznymi, obecność rzeczy i przedmiotów fantastycznych
c) utwór wierszowany, obecność podmiotu lirycznego, czas i miejsce akcji nieokreślone, występowanie osób i przedmiotów realistycznych
3. Cechy gatunkowe pamiętnika to:
a) utwór pisany prozą, narracja 3-osobowa, narrator opowiada o uczuciach i przeżyciach innych bohaterów
b) utwór pisany wierszem, obecność podmiotu lirycznego opowiadającego o swych przeżyciach i uczuciach
c) utwór pisany prozą, narrator jest zarazem bohaterem, opowiada o przeżyciach i uczuciach w danym dniu, czy chwili, których był świadkiem lub uczestnikiem, narrator opowiada o faktach z pewnej perspektywy czasowej, narracja 1- osobowa (pamiętnikarska)
4. Wymień różnice między prozą a wierszem:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Wymień cechy listu:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
oprac.: mgr Anna Izba
n-l kontraktowy
|